PENJATS DEL SOSTRE AMB LA MARTA ERRA

La Marta, fundadora juntament amb dos socis més de l'associació "Si lo se no me cuelgo, s'encarrega des de fa anys de potenciar i fer arribar l'art de les acrobàcies del circ a totes les edats. Trapezi, teles, malabars.... Descobreix la màgia del circ de la mà d'una professional.

Marta Erra

Què és exactament el circ?

El Circ és un espectacle en viu, on s’hi poden barrejar moltes disciplines amb la finalitat de fer art en moviment. El circ desafia les lleis del món, cuida els uns dels altres, construeix mons surrealistes, conquereix pors… Dins d’un circ, dos mons s’uneixen en instant per viure el present: el que dóna i el que rep.

Què et va portar per primer cop a penjar-te del sostre?

Als 21 anys em va venir una necessitat molt gran de tornar a fer acrobàcia, com quan era petita, però no m’atrevia. Per casualitat, vaig trobar un anunci on posava “classes de trapezi a Vic”. Vaig convèncer una amiga per anar-hi i només penjar-m’hi, vaig saber que allò era el que volia.

El circ és un món pler de màgia, que enamora petits i grans. Què creus que el fa tan especial?

Crec que el fa especial perquè treballem amb el risc, desafiem la gravetat, i treballem amb la bellesa i les emocions a través de la tècnica, el ritme, les imatges …. I això entra pels porus de la pell, i et fa viure el moment present.

Marta Erra

Quines disciplines hi ha dins un circ?

Moltes. Dins un circ hi ha les disciplines que els integrants decideixen posar-hi. A més, és un art que està viu, i sempre van apareixent coses noves. Podem classificar les disciplines en: acrobàcies, com llit elàstic, banquines, mini-volant, gran-volant, roda de la mort…; aèries, com màstil, corda llisa, teles, trapezi… ; equilibris sobre objectes com boles, cables, corda fluixa, xanques…. I malabars amb pilotes, masses , diàgolos,aros, plats, entre d’altres.

On us podem trobar per penjar-nos del sostre?

El 2006 ens vàrem ajuntar la Marta Pitarch, en Jordi Montmany i jo per crear l’associació de circ Silosenomecuelgo. Des de fa uns quatre anys vam començar a gestionar la Pèrgola, el centre des d’on oferim cursos, en col·laboració de l’ajuntament de Masies de Voltregà.

Quina edat és la millor per aprendre’n?

Depèn de quina disciplina et vulguis dedicar, però com més aviat comencis a treballar amb el cos, més aviat tindràs el seu control i entendràs com funciona. Jo recomano començar a partir dels 7 anys, i començar amb acrobàcia, que és una base molt bona.

Marta Erra

Les mares i pares es preocupen quan veuen els nens dalt les cordes?

Ostres, no ho sé, els ho hauríem de preguntar a ells! Suposo que al principi una mica, però quan els veuen segurs i encantats de la vida de ser dalt del trapezi, ho gaudeixen com els seus fills.

Quines edats tenen els vostres alumnes? Quines activitats feu en una classe?

Tenim alumnes d’entre 5 i 40 anys. Amb els petits, a la primera part de la classe, sempre fem una mica d’acrobàcia bàsica i preparació física per escalfar el cos. Després fem trapezi i/o teles, depenent de la classe. I al final, fem estiraments. Aquest any també estem introduint les xanques, els monocicles i els malabars, perquè ho vagin provant. Pel que fa als adults i adolescents, que van junts, tenen molt més temps dedicat a la preparació física del cos, on treballem força i flexibilitat.

Quina és la disciplina més difícil? I la que agrada més als alumnes?

Totes són difícils. Sovint depèn de les habilitats pròpies de cadascú. Hi ha coses que ens surten amb més facilitat i d’altres ens requereixen més esforç. La preferida dels nens? Diria que trapezi i teles, bastant per igual.

Marta Erra

Per penjar-te de les cordes, quines habilitats necessites tenir o desenvolupar?

Podem dir que cal disposar de bona forma i tenir força, però amb el temps, ho acabes substituint per la tècnica. El més important és la concentració; és la clau. Has d’estar molt present quan fas circ, no pots pensar en altres coses.
Quins beneficis creus que aporta el món del circ?
Jo crec que el més important és la superació personal i la conquesta de les pors. Veure’s capaç de fer coses que creies impossible t’empodera i et serveix per a altres aspectes de la teva vida. A més, aprens a cuidar-te els uns als altres, a ajudar-te i animar-te mútuament, i ens agrada molt treballar la creativitat: tota aportació és personal i única, i qualsevol proposta és bona si es treballa i es creu en ella.

Quant temps es necessita per aprendre’n?

El bonic del trapezi és que de seguida es poden fer coses i això anima molt. Després, es pot complicar tant com vulguis, no hi ha fi.

Marta ErraPenses que el Circ du Soleil ha potenciat aquest art?

En aquest país la cultura del circ tot just està començant. Fa anys que el Cirque du soleil va canviar la idea que teníem aquí sobre el circ, més clàssic, d’aquells de tota la vida. Ens va donar una idea d’un circ on s’unien diferents arts escèniques per crear un tot, on no només era important la idea de “lo más difícil todavía” sinó que també era important la bellesa, l’emoció i la creativitat. Aquí, amb la creació de l’escola de circ Rogelio Rivel i amb l’arribada d’artistes formats arreu del món, s’ha pogut crear una xarxa de llocs on rebre formació i oblidar la creença que és una activitat només reservada pels descendents d’artistes de circ.

És molt difícil guanyar-se la vida treballant en un circ?

Depèn. Si fas circ, pots treballar en molts llocs: al circ tradicional, en una multinacional com Cirque du Soleil, en shows per creuers o teatre-cabarets, en companyies petites, fent carrer, etc. Partint d’aquest ventall, hi ha artistes que poden guanyar molts diners, d’altres un sou normal i d’altres està en una situació més precària. Però sí que vull reivindicar una situació que els artistes de circ ens trobem molt sovint: gairebé sempre són treballs temporals, i un risc molt gran que tenim és que ens podem lesionar. Moltes vegades portem el cos al l’extrem. Això ens fa vulnerables i els contractants no ens ajuden. A més, denunciar que a l’estat espanyol un artista de circ està dins del grup de “artistas y toreros”, i això ens indigna!

Marta Erra

 

 

Deja un comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *