Aquest mes a la revista TOT CURSOS entrevistem l’equip directiu del Centre de Formació d’Adults Montseny, de Vic. El lema del centre ens diu molt de la seva dinàmica, Mai no és tard per aprendre!

Com ens podríeu presentar el centre CFA Montseny en poques paraules?

El CFA Montseny és una escola de persones adultes, pública, que depèn del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya. Oferim un ventall de formació molt ampli per donar resposta a les diferents necessitats de la població.

El primer que hem vist en entrar a la vostra web és la frase «Mai no és tard per aprendre». Ens ho podeu explicar?

Aquest lema vol recollir l’esperit del centre que és creure en les persones i reconèixer el seu potencial. És a dir, animem a tothom qui vulgui a fer un pas endavant per avançar en la seva situació, sigui quina sigui. Som un centre on accedeixen persones amb objectius ben diferents, com poden ser el d’encetar un procés d’alfabetització inicial, obtenir una titulació, ampliar els coneixements en llengua (catalana i anglesa) o TIC (tecnologies de la informació i la comunicació), o preparar-se per accedir a estudis superiors.

Quants anys porteu formant a persones?

Tenim 40 anys d’història. L’origen del centre s’inscriu en l’inici de la formació d’adults a Osona, l’any 1978 a Manlleu i el 1979 a Vic. Per l’escola han passat una gran quantitat d’històries i trajectòries vitals i professionals. Per a molts d’ells, el seu pas per les aules els ha suposat la possibilitat de projectar-se personalment i professionalment, cosa que ens és molt gratificant.

On està situat el centre?

El centre està ubicat al barri del Remei, concretament als habitatges Montseny. Estem a la primera planta de l’edifici Montseny; a la planta baixa hi ha el Centre Cívic Montseny.
L’oferta formativa que oferiu al centre és molt variada…
Sí. Per exemple, una persona que no ha estat escolaritzada al seu país d’origen, amb nosaltres pot cursar la formació instrumental, que consta de tres nivells enfocats a aprendre a parlar, llegir i escriure en català. També oferim cursos de català per a persones que no es comuniquen en aquesta llengua.

Per accedir al món laboral, quins estudis mínims es requereixen?

S’ha de tenir el Graduat en ensenyament secundari, que consta de dos nivells i es correspon a l’ESO per a persones adultes. Després d’obtenir aquesta titulació és important que l’alumnat faci una formació professional o estudis superiors. Al centre li oferim el Curs de preparació per a les proves d’accés a Cicles Formatius de Grau Superior i accés a la Universitat per a majors de 25 i 45 anys.

També oferiu cursos d’anglès? I d’informàtica?

Sí, tenim tres nivells d’anglès que tenen com a objectiu que l’alumnat assoleixi uns coneixements bàsics que els permetin comunicar-se en llengua anglesa. Al final de l’etapa s’assoleix el nivell equivalent a l’A2 de l’Escola Oficial d’Idiomes (EOI). I d’informàtica, tenim un curs adreçat a l’alumnat que vol assolir uns coneixements avançats i professionalitzadors. La superació del curs permet obtenir l’equivalència en la certificació ACTIC, reconeguda pel Departament d’Educació.

Teniu alguna altra oferta?

Sí, som centre de suport de l’Institut Obert de Catalunya pels estudis de GES.

 

Els cursos que oferiu són tots gratuïts?

Som un centre públic i per això els cursos són gratuïts; únicament s’ha de pagar un petit import en concepte de material.

Tota la formació és per a persones majors d’edat?

En general, sí. A la formació d’adults hi poden accedir les persones majors de 18 anys o que els compleixin durant l’any en què s’inicien els estudis. Tot i això, també hi tenen accés les persones majors de 16 anys que compleixen algun dels requisits especials fixats pel Departament d’Educació.

Quines particularitats té el treball educatiu amb persones adultes?

Cadascuna de les persones adultes té una trajectòria vital particular. A més, algunes persones vénen d’experiències acadèmiques no gaire bones i per això hem d’estar molt atents perquè no tornin a fracassar. Al centre treballem amb plantejaments didàctics oberts i innovadors amb l’objectiu d’animar l’alumnat i fer-lo conscient del progrés que està fent; de fet, el curs passat vam rebre un reconeixement a aquestes pràctiques docents, els Premis Baldiri Reixach.

Sembla, doncs, que hi ha molta proximitat entre l’alumnat i el professorat.

Sí, creiem que en la formació de persones adultes també cal fer un acompanyament i aconsellar segons les necessitats i aptituds de cadascú. Arriben moltes persones interessades per fer uns estudis i ens demanen consell de si fan bona tria, si ho podran fer, quins passos previs han de seguir per accedir-hi,… Per tot això la confiança en el professorat i la persona tutora són primordials per assolir els objectius.

De fet, coneixem de prop moltes experiències personals que són històries d’èxit, de superacions personals molt importants, que mostren que la bona orientació i l’acompanyament ajuden molt a totes aquestes persones. És en aquest punt quan el lema del centre té més sentit.

Quin consell donaríeu a algú que s’està plantejant tornar a estudiar?

Li diríem que la il·lusió és el més important, que si s’ha plantejat aquest repte nosaltres li donarem el suport necessari per assolir-lo.

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *