Hola Imma. Gràcies per compartir amb nosaltres aquesta estona. De fet, avui en dia el temps és una de les coses més cares i escasses per la majoria de la gent, no?
Si, ja ho diu la dita: El temps és or. El temps actualment ha esdevingut un dels elements més valorats i apreciats. Però jo crec que per allò que realment valorem si que trobem temps. A vegades també és una excusa per no implicar-nos, ja que és una justificació que tothom dóna per vàlida.
Com definiries la feina i els serveis que oferiu des del centre Ment Activa? Ens podries explicar una mica què fas i a què dediques les teves hores ?
Al nostre centre oferim serveis de psicologia i logopèdia a nens, joves i adults. Pel que respecte als serveis que oferim a nens i joves, tractem problemes d’aprenentatge escolar, problemes de parla i del desenvolupament, trastorns de l’estat d’ànim i de conducta. També organitzem tallers en petit grup com els de lectura feliç, tallers de reforçament dels aprenentatges amb Metacognició (ensenyant als nens els processos mentals que el seu cervell pot realitzar i ensenyant-los a identificar quin utilitza) i tallers de Mindfulness per a nens. Per adults fem tractament dels trastorn de l’estat d’ànim, com trastorns de l’ansietat i l’estrès. També fem tallers: de Mindfulness i Tallers de reducció de l’estrès.
Des de Mentactiva sabem que no hi ha cognició sense emoció, que la informació que processa el cervell es fa a través de l’emoció i que el combustible que ho facilita és la motivació. Per això nosaltres quan intervenim amb un nen, un jove o un adult tenim en compte aquests conceptes i els facilitem.
Ja que el nom del centre que tu dirigeixes és MentActiva, què significa per tu una «ment activa»? Ment Activa ets tu o és un treball en equip?
Per mi, una ment activa és una ment que treballa i processa la informació de manera equilibrada i flexible, i amb capacitat per superar els reptes del dia a dia. L’equip de MentActiva som 2 psicòlegs, jo mateixa que sóc psicòloga i logopeda i en Dani, que és el meu fill i el que ha heretat la meva passió per la neurociència i el coneixement de la ment i La Marta Roca que és psicopedagoga experimentada i que com nosaltres comparteix les nostres inquietuds per ajudar a nens i adolescents. Mentactiva és un projecte d’equip i treballem des de la vessant del psicologia educativa, psicologia clínica, psicopedagogia i la logopèdia. Ens agrada la nostra feina i ens considerem molt afortunats de poder-la desenvolupar!
Anys enrere potser no estava tan de moda la psicologia i principalment la psicopedagogia. Què et va portar a estudiar i treballar en aquest camp?
Jo, no sé d’on em va venir aquesta curiositat, perquè des de joveneta ja sabia que volia ser psicòloga i mai n’havia conegut cap. Es diu que un tant per cent important de psicòlegs ho volen ser perquè creuen que a ells els convé. No sé què hi ha de veritat en aquesta afirmació però el cert és que a mi si que m’ha anat molt bé. Jajaja.
Quan la gent et demana una cita per primera vegada, què penses que estan buscant? Per què creus que recorren a un centre d’atenció psicològica i psicopedagògica?
No em plantejo mai aquesta qüestió fins que la persona em diu en què la puc ajudar. Una característica que hauríem de tenir els psicòlegs és obrir totalment la ment a la persona que ens fa una demanda, estar totalment presents, sense idees preconcebudes, per poder posar-nos al seu lloc i d’aquesta manera entendre la seva demanda. Sinó tenim el perill de no poder ajudar, darrera de una inquietud que s’expressa verbalment hi pot haver una necessitat que la pròpia persona no coneix. Nosaltres no solucionem problemes, sinó que orientem el camí. La feina, al final la fa la persona que ens consulta. Entendre el seu punt de vista emocional és bàsic.
Suposo que has tractat durant aquests anys a moltes persones. Quantes més o menys? Te’n recordes encara d’elles? Algun cas en particular que ens puguis explicar?
N’he tractat i en tracto moltes i per suposat me’n recordo molt bé de cadascuna, perquè emocionalment he ressonat amb cadascun d’elles. M’he posat al seu lloc i he vist el seu patiment, inquietud, les seves emocions. Puc explicar el cas d’un nen amb molt patiment emocional, trist, preocupat, aïllat dels companys i que després d’analitzar totes les variables, van veure que es tractava d’un nen amb Altes capacitats, que se sentia molt desorientat per aquesta causa. Els nens amb Altes capacitats tenen una manera molt diferent d’aprendre, són molt sensibles a les injustícies, es plantegen els perills i sovint se senten diferents, el que fa que la seva autoestima se’n ressenti. Sovint es poden confondre amb casos de Negativisme, TDAH, problemes de l’ansietat, etc…
Últimament sona molt la paraula Mindfulness. Si la traduïm de l’anglès significa ment, atenció plena. Però què és exactament i què es treballa en un taller de mindfulness?
Mindfulness és més que una tècnica, és un tipus de filosofia que tracte de fer atenció plena al moment present de manera intencionada, amb una actitud d’acceptació i sense jutjar. L’objectiu principal del Mindfulness és reduir l’estrès, augmentar el seu benestar psicològic i millorar el seu equilibri mental i emocional. La pràctica del Mindfulness ens permet deixar de reaccionar de forma automàtica. En un taller de Mindfulness a més de teoria, fem pràctica d’una sèrie de tècniques que ens ajuden a prevenir l’ansietat, la irritabilitat i la depressió, entre d’altres.
En les teves sessions fas servir mètodes de treball com el mètode Gliffing i el mètode SHEC. Ens pots resumir una mica què són i quin és el que més utilitzes i ens recomanaries per aplicar en el nostre dia a dia?
El Mètode Glifing és un mètode de lectura molt eficaç per a nens dislèxics. El nen fa les sessions des de casa amb un ordinador. Les sessions les pautem nosaltres després d’analitzar els resultats que el nen obté, dia a dia. Amb 4 mesos de tractament es millora un any de lectura. El Mètode SHEC és un mètode de sincronització d’hemisferis cerebrals. S’utilitza per tractar traumes i és molt eficaç i redueix molt el temps de tractament. Aquest mètode l’utilitzo tant en adults com en nens.
Hem vist que tens un blog amb articles i recursos molt interessants. Quina part de tu és la que et porta a escriure’l i mantenir-lo actualitzat? No deu ser fàcil combinar-t’ho amb la teva agenda, no ?
La veritat és que em dona molta feina però com que continuo formant-me i llegint molt, intento estar al dia de les noves tècniques i tractaments, de les investigacions en neurociència i això fa que els temes sobre els que escriure em sorgeixen fàcilment. Normalment escric allò que habitualment tracto amb els meus pacients, que repeteixo molt sovint. Crec que quan t’expliquen alguna cosa, no sempre estàs predisposat emocionalment per assimilar-ho. Si després ho pots llegir amb més tranquil·litat, el teu cervell no està a la defensiva i llavors es processa fàcilment. Quantes vegades ens passa a tots que t’han explicat una cosa moltes vegades, però les peces no t’encaixen del tot , i de cop i volta, sents que ja ho tens. Veus el puzle sencer.
Et continues formant en el teu camp? Fas cursos normalment? Quines temàtiques t’interessen?
Sempre faig formació. Crec que les persones que pretenem ensenyar quelcom als demés o ajudar-los, estem obligats a aprendre contínuament. Hi ha molt per aprendre. El que m’interessa més és la neurociència i la seva aplicació en els tractaments i en l’educació. Actualment estic immersa en l’estudi de les Altes capacitats.
Moltes gràcies Imma!
Més informació sobre Ment Activa fent clic aquí.
Si voleu consultar el blog de l’Imma, feu clic aquí.