Extraescolars i Cursos de Robòtica amb Robo-TIC

Entrevistem a Toni Fernández, creador i director del centre Robo-TIC de Torelló. Ofereix classes i cursos de robòtica per les escoles i instituts, de 6 fins a 16 anys.

Hola Toni,

Primer de tot, ens pots explicar com et vas iniciar en el món de la robòtica?

Des de sempre he mostrat molt interès per la ciència i la tecnologia, de fet la meva formació és científica. El 2013 vaig fer alguns cursos de robòtica  i també un màster de programació per dispositius mòbils. A més també tinc formació pedagògica doncs vaig estar uns anys exercint com a docent. Tot plegat va fer que em decidís a muntar el projecte RoboTIC, empresa de robòtica educativa.Curs de Robòtica

Per què creus que la robòtica està agafant tanta força?

Vivim en una societat cada cop més robotitzada. Ja sigui a la indústria o fins i tot a les llars. La gent comença a veure la importància de la robòtica en les nostres vides i també a ser conscient que en un futur no gaire llunyà els robots formaran part del nostre dia a dia. És per això que la robòtica cada està agafant tanta força.

I per què agrada tant als més petits?

Als més petits i també als més grans. Òbviament, amb els més petits els continguts que es treballen són d’iniciació i la robòtica es planteja com un joc, on es van introduint els diferents conceptes de robòtica i de programació. El fet que els nois i noies aprenent tot jugant, fa que tingui tant èxit entre els més petits.

Curs de Robòtica

Què és el que més els agrada?

Depèn de cada nen i de les seves habilitats. Però en general, el que més agrada és construir i muntar els robots i programar-los per superar diferents reptes. Per altra banda, també es motiven molt, quan es preparen per a una competició. Des de RoboTIC pensem que el fet de participar en competicions, entren en joc variables que dins una classe no es troben: els nervis, la frustració, l’angoixa, l’èxit… per tot plegat pensem que és bo que els nois participin en concursos i competicions.

Quan pensem en robòtica, ens imaginem la persona tot el dia amb ordinadors i programant. Què és exactament la robòtica? Quines característiques en destacaries?

A mi sempre m’agrada explicar que la robòtica contempla dos vessants. Totes dues iguals d’importants i igual de vàlides. Una que es decanta més cap a l’enginyeria i que consisteix bàsicament a dissenyar i construir màquines i robots. I un altre vessant, què és més informàtica, que consisteix a programar els robots perquè realitzin diferents tasques. En funció d’això, a les classes ens trobem amb alumnes que els agrada més les tasques de manipulació de muntar i construir robots i també amb alumnes que per les seves habilitats cognitives gaudeixen més programant els robots.

Curs de Robòtica

Diries que és un treball individual o en equip?

Bàsicament és un treball en equip. Sempre s’arriba més lluny si som capaços de treballar bé en equip. No obstant això, hi ha uns continguts que cal aprendre i que s’han d’interioritzar per poder-los aplicar. I per fer això, cal un esforç individual. A RoboTIC ens agrada potenciar el treball en petit grup, per això totes les activitats que organitzem tenen com eix fonamental aquest tipus de treball.

Si fer esport ens ajuda a estar en forma. Què ens aporta la robòtica, què ens ajuda a activar?

Podem dir que fer robòtica ens ajuda a «posar en forma» la nostra ment. Amb això el que vull dir es que en les classes de robòtica entren tota una sèrie de factors que faciliten la creació de certes estructures mentals, com per exemple, la capacitat de resoldre problemes, d’estructurar i relacionar idees, a pensar lògicament… Tot aquest procés d’aprenentatge ajuda a estructurar el cervell de les persones, facilita el raonament abstracte i en desenvolupa les capacitats intel·lectuals. Per tant, totes aquestes habilitats poden ser utilitzades en qualsevol àmbit, no solament en el món de la robòtica.

Des de Robo-tic, quins cursos oferiu?

A RoboTIC, oferim classes extraescolars de robòtica per les escoles i instituts, de 6 fins a 16 anys. Preparem equips per participar en concursos de robòtica, com la First LEGO League. A més aquest és el 3r any que organitzem el concurs de robòtica Robotica’t. Aquest curs n’hem organitzat 3, a Ripoll, a Torelló i a Calldetenes.
Durant les vacances escolars també oferim tallers de robòtica, programació, disseny i impressió 3D i molt més.
A partir del curs 19-20, oferirem un tipus de tallers que hem anomenat «Tallers familiars», amb l’objectiu de què els pares puguin compartir una estona amb els seus fills tot practicant la robòtica educativa.

Per a quines persones? Creus que hi ha una edat més idònia per posar-se a programar?

Nosaltres creiem que una bona edat per introduir la robòtica pot ser els 6 anys. En aquesta edat, l’infant comença a dominar la lectoescriptura i pot tenir la capacitat de relacionar conceptes. Per cada edat, treballem amb materials diferents, que permeten adaptar-se a les capacitats de cada alumne.

Podríem dir que la robòtica ja té un lloc entre les extraescolars més convencionals com són anglès i futbol?

En primer lloc cal dir, que tant l’anglès com el futbol són unes extraescolars «veteranes». Tot i això, a través del contacte amb les famílies hem notat la importància que aquestes donen a la robòtica. Aquest fet ens omple d’orgull i ens motiva encara més a millorar cada dia i a fer la nostra feina el millor possible.

Quin futur ens espera, amb els robots cada dia més presents entre nosaltres?

El que està clar és que haurem d’aprendre a conviure amb robots, intel·ligència artificial, etc. De fet aquest futur ja és present. Els robots ja han arribat a molts sectors de les nostres vides, per tant, no hi ha més remei que adaptar-se. Amb això vol dir que moltes feines desapareixeran perquè les faran màquines o robots, però es ben cert que en sorgiran d’altres que ara ni ens imaginem. Tot això influeix en l’educació, s’ha d’ensenyar i aprendre d’una altra forma, l’aprenentatge memorístic cada vegada serà més inútil. De fet a les escoles ja s’està implantant un tipus d’ensenyament molt més competencial.

Per què recomanaries a algú que s’apuntés a fer un curs a Robo-tic?

En primer lloc, si no s’ha provat mai. Aprendre coses noves sempre és interessant. En segon lloc, com que els robots han vingut per quedar-se, no està de menys que tothom tingui uns coneixements mínims de com funciona un robot, que són els sensors, què vol dir programar… I finalment, i potser més important, la robòtica educativa és una branca de la robòtica que a més d’aprendre a muntar i programar robots, permet aprendre una sèrie d’habilitats que es poden aplicar en molts altres camps de l’aprenentatge.
Per altra banda, pel que fa a la metodologia de les classes, nosaltres creiem que l’aprenentatge del noi/a ha de ser el més autodidacte possible, sempre acompanyat per un adult. És per això que els materials didàctics que preparem segueixen aquest principi i permeten a l’alumne un ritme de treball adaptat a les seves capacitats.

Per a més informació sobre cursos de robòtica fes clic aquí!

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *